Benodigdheden modelvliegen

Start jouw avontuur in de modelvlieghobby met vertrouwen!


Op deze pagina deel ik graag informatie over de modelvlieghobby en alles wat daarbij komt kijken. Wanneer je wilt beginnen met modelvliegen, zullen er al snel veel vragen opduiken. Daarom hebben we op deze pagina enkele inzichten verzameld om het begin iets te vergemakkelijken.


De start van deze hobby is van groot belang; als je dit niet goed aanpakt, kan het plezier snel verdwijnen. Begin nooit alleen, maar bezoek eens een modelvliegvereniging en verken die omgeving. Je kunt ook contact opnemen met de vereniging om je vragen te stellen en advies te vragen over de beste manier om te starten. Uit ervaring weet ik dat wanneer je een vliegtuig koopt en er zelf mee gaat vliegen, de kans groot is dat je het niet lang heel houdt. Elke club heeft doorgaans een of meerdere instructeurs die je kunnen begeleiden.


Het modelvliegtuig

Als beginner kan het een uitdaging zijn om het juiste modelvliegtuig te kiezen.


Er is een enorm aanbod beschikbaar. Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit: klein, groot, jets, 3D, laagdekkers, bovendekkers, zelfbouw, schuim, hout, kunststof, brandstofmotoren en elektrisch.


Naast modelvliegtuigen zijn er uiteraard ook modelhelikopters en drones.


Welk toestel je uiteindelijk kiest om mee te vliegen, bepaal je natuurlijk zelf. Het is echter wel verstandig om dit even te bespreken voordat je iets aanschaft. Ons advies zou zijn om te starten met een beginnersmodel als je nog geen ervaring hebt met de luchtvaart. Mocht je al enige ervaring hebben of kennis van luchtvaart bezitten, dan kun je overwegen om een iets geavanceerder beginnersmodel te kiezen waarmee je ook na het leren vliegen nog vooruit kunt.

De Motor.



Wanneer je kiest voor een vliegtuig met een motor, sta je voor de belangrijke beslissing tussen het vliegen met brandstofmotoren of elektromotoren. Een modelvliegtuig met motor kan beschikken over een brandstofmotor of een elektromotor, terwijl de hulpmotor bij een zwever geen of altijd een elektromotor is. Bij het gebruik van een brandstofmotor begint het proces met het tanken van brandstof, wat essentieel is voordat je kunt opstijgen en de lucht in kunt gaan.


Aan de andere kant, wanneer je kiest voor elektromotoren, dien je eerst de accu’s op te laden voordat je het vliegtuig kunt laten opstijgen. Beide motortypes hebben hun eigen specifieke voor- en nadelen, wat deze keuze naar persoonlijke voorkeur maakt. We zullen hier de belangrijkste aspecten zorgvuldig uiteenzetten, zodat je goed geïnformeerd bent en deze factoren kunt meenemen in je beslissing.


Een significant voordeel van brandstofmotoren is dat je doorgaans veel meer vluchten kunt maken op één enkele tankbeurt; het tanken zelf is immers snel en effectief, waardoor je snel weer de lucht in kunt. Dit maakt brandstofmotoren bijzonder aantrekkelijk voor degenen die langere tijd willen vliegen zonder onderbreking.


Aan de andere kant, bij het gebruik van elektromotoren moet je er rekening mee houden dat de accu’s opgeladen moeten worden zodra ze leeg zijn, wat tijd in beslag kan nemen. Hoewel het mogelijk is om meerdere accu’s aan te schaffen om de oplaadtijd te overbruggen, brengt dit extra kosten met zich mee die je in je overwegingen moet meenemen. Desondanks hebben elektromotoren ook duidelijke voordelen: je bent vlugger aan het vliegen als je thuis alles al hebt geladen, ze produceren veel minder geluid dan hun brandstoftegenhangers, waardoor je vaak op meer locaties kunt vliegen en ook in rustige omgevingen kunt opereren. Dit maakt elektromotoren bijzonder aantrekkelijk voor liefhebbers die de voorkeur geven aan een stillere vliegervaring.

Radiobesturing (Zenders)

Ook in zenders zijn er enorm veel keuzes, maar mijn inziens is dit wel de belangrijkste keuze die je in je nieuwe hobby moet maken. Een goede zender is immers cruciaal voor de controle en veiligheid van je modelvliegtuigen. Omdat een kwalitatieve zender best prijzig kan zijn, zullen we altijd adviseren om niet te bezuinigen op deze essentiële component. Het is namelijk iets waar je gedurende je hele loopbaan als modelvliegpiloot mee zult werken, en dat kan echt het verschil maken in het plezier dat je uit deze hobby haalt. Desondanks blijf je zelf verantwoordelijk voor je keuze; wat voor de één werkt, kan voor de ander minder geschikt zijn.


Voor het vliegen met modelvliegtuigen is er een specifieke frequentie gereserveerd: de 35 MHz. Dit was vooral vroeger gebruikelijk en kan worden gezien als een overblijfsel uit het stenen tijdperk van de modelvliegtechnologie. Op deze frequentie zijn er verschillende kanalen beschikbaar die je kunt gebruiken. Het is belangrijk dat zowel je zender als je ontvanger op hetzelfde kanaal zijn ingesteld om een soepele communicatie tussen de twee te waarborgen. Het is aan te raden om bij je club te informeeren welke kanalen het minste worden gebruikt om interferentie met andere piloten te minimaliseren. Het grote voordeel van vliegen op de 35 MHz is dat het tegenwoordig redelijk voordelig is, gezien het feit dat deze technologie verouderd is. Een nadeel is echter dat deze frequentie gevoelig kan zijn voor storingen, wat de betrouwbaarheid van je vlucht kan aantasten.


Tegenwoordig heb je ook de keuze om te vliegen op 2.4 GHz, een frequentie die als het meest betrouwbaar wordt beschouwd. Dit komt doordat er tussen de piloten nauwelijks interferentie optreedt, wat deze optie bijzonder aantrekkelijk maakt, vooral voor beginnende piloten. Ze kunnen met meer vertrouwen de lucht in, wetende dat hun verbinding stabieler is. De keuze voor een zender is sterk persoonsgebonden, waardoor het lastig kan zijn om specifiek advies te geven. Toch is het, wanneer je besluit een zender aan te schaffen, verstandig om te kiezen voor een 6-kanaals zender of meer; dit biedt je de mogelijkheid om later complexere modellen of technieken te verkennen, waardoor je meer profijt van je investering zult hebben.

accu laden en brandstof tanken. 

Wanneer je de beslissing hebt genomen over een vliegtuig, een zender en een motor, is het cruciaal om bij Electro de accu's efficiënt op te laden. Een goed opgeladen accu is immers essentieel voor optimale prestaties en veiligheid tijdens je vluchten. Daarnaast is het belangrijk om brandstof te kunnen tanken voor de motoren die je van plan bent te gebruiken. Dit betekent dat je ook hierin nog een belangrijke keuze moet maken die invloed kan hebben op de algehele ervaring met je modelvliegtuig.


Voor Electro zijn er diverse merken acculaders beschikbaar op de markt, variërend van eenvoudige modellen tot meer geavanceerde opties die verschillende functies en toepassingsmogelijkheden bieden. Zorg er dus voor dat je goed geïnformeerd bent over de specificaties en functies van de laders en kies een lader die niet alleen aan je huidige behoeften voldoet, maar ook in de toekomst van pas kan komen. Het merk dat je kiest, is uiteraard weer een kwestie van persoonlijke voorkeur en kan afhangen van ervaringen van anderen of aanbevelingen binnen de modelvliegcommunity.


Als je van plan bent om brandstofmotoren te gebruiken, heb je een brandstofpomp nodig om de brandstof van de jerrycan naar de tank van je vliegtuig te pompen en vice versa. Dit is een belangrijke stap die ervoor zorgt dat je motor altijd goed van brandstof is voorzien voordat je gaat vliegen. Je kunt kiezen voor een losse brandstofpomp, maar er zijn ook jerrycans verkrijgbaar met een geïntegreerde brandstoftank, wat mogelijk de installatie en het tankproces eenvoudiger maakt. Ook hier geldt dat de keuze een persoonlijke aangelegenheid is; wat het beste bij jou en jouw situatie past. Neem de tijd om je hierin goed te laten adviseren, zodat je een weloverwogen beslissing kunt maken die bijdraagt aan een plezierige en probleemloze vliegervaring.